„Mama cat castiga astia! Eu nu mai raman cu nimic!”

Un articol despre comisioane, despre cat castiga celalalt  si cu ce ramai tu. Esti antreprenor sau esti angajat si vrei sa faci un ban in plus sau pur si simplu ai ceva timp disponibil?

In orice stituatie te-ai afla ai auzit ca „online-ul este pe val” si vrei si tu sa incepi sa vinzi in online pentru ca e simplu. Incepi sa asculti pareri si multi iti spun „cat de mari si nedrepte sunt comisioanele”.

Hai sa vedem toate variantele posibile de a vinde produse si ce costuri si comisioane implica fiecare varianta. Vei alege tu cea mai buna varianta pentru tine. Sa plecam de la ideea ca esti un comerciant sau producator, ai 100 de produse sau mai multe pe care trebuie sa le comercializezi.

Unde le poti vinde? Care sunt canalele de vanzare si ce costuri implica acestea?

cat_castiga_astia

1.Canalul direct

Un magazin fizic si/sau agenti de vanzari proprii; Vinzi catre persoane fizice si juridice fie prin ofertare sau licitatii sau pur si simplu intra in magazin clientii.

Costuri generale: chirie sediu / magazin, depozit, utilitati, amenajare, personal, autoturisme, taxe si impozite, autorizari, cheltuieli cu logistica si/sau cu productia (in cazul unui importator sunt doar costurile logistice), cheltuieli cu contabilitatea, cu promovarea.

Avantaje: tu decizi ce vinzi, nu platesti comision nimanui (deci castigi mai bine), tu faci strategia, tu decizi promovarea, diminuezi cheltuielile de distributie

Dezavantaje: din ce incasezi, trebuie sa platesti toate cheltuielile si sa mai ramai si cu profit.

Costul unei retele proprii este foarte mare. Ai nevoie de stoc mare de produse, si lucrurile se complica si mai mult cand ai o retea de magazine proprii.
Intrebari la care ar trebui să te gandesti:

  • care este adaosul tau comercial si cat ar trebui sa vinzi pentru a ramane si cu profit?
  • care este riscul meu?
  • cum fac sa ajung la cat mai multi clienti si care este costul de a ajunge la acestia?

2. Canalul lung

Vinzi prin distribuitori

Costuri generale: costuri cu sediul / depozitul, utilitati, personal mai putin (folosesti echipa de vanzari a Distribuitorului), dar tot ai nevoie de oameni: angajati la departamentul la productie sau achizitii,  taxe si impozite, autorizari, cheltuieli cu logistica si/sau cu productia (in cazul unui importator sunt doar costurile logistice), cheltuieli cu contabilitatea, cu promovarea. 

Avantaje: scapi partial de echipa de vanzari. De ce partial?  Pentru ca tot iti trebuie macar un angajat care sa tina legatura cu distribuitorul. Scapi partial de costurile de depozitare, pentru ca ai stoc la distribuitor.

Dezavantaje: comisionul distribuitorului este mare ca sa devina interesant pentru el. In functie de industie poate ajunge chiar si la 50%.

Alte dezavantaje: este un sistem putin suplu si dependent vizavi de distribuitor; genereaza costuri ridicate; producatorul/importatorul  pierde contactul cu clientela finala, cu detailistii si cu o buna parte din piata; exista riscul unei posibile “infidelitati” din partea distribuitorului; poate aparea multiplicarea marcilor concurente propuse de catre grosist; este dificil de a asigura un service post vanzare; necesitatea ca producătorul sa ajute distribuitorul in actiunile sale (suport  de marketing, shop display etc.; daca distribuitorul nu este bun atunci tot sistemul devine ineficient.
Intrebari la care ar trebui să te gândești

  • Imi permit sa vand prin distribuitor?
  • Am de unde sa dau comision mare incat distribuitorul sa fie implicat?
  • Pot asigura fluxul de marfa necesar?

3. Circuitul integrat

Adica vanzarea in marile retele de magazine

Costuri generale: echipa proprie (brand manager, marketing, vanzari, logistica, financiar, legal); Circuitul integrat implica si costuri mari cu automatizarile, stocurile de marfa, logistica si marketing (promovarea brandului si sustinerea sell-out-ului).

Avantaje: marile magazine sunt organizate astfel incat sa poata indeplini  concomitent cele doua functii comerciale ale distributiei: de gros si cu amanuntul in numeroase punctae de vanzare. Au capacitatea de a vinde cantitati mari de produse => profit mare pentru producator sau importator din volume. Plati consecvente, risc mic de disparitie a retelei de pe piata.

Dezavantaje: cerintele lor: taxe de intrare, campanii de brand, sustinere, necesitatea unor stocuri de marfuri in cantitati mari, asigurarea unui flux de marfa constant – importatorul nu isi permite o inconsecventa, bani blocati in marfa. Risc mare de delistare, daca marfa nu pleaca de pe raft.

4. ONLINE

4.1 Magazin online propriu:

Costuri:

  • “one time”, cum ar fi costul cu realizarea magazinului online (alegerea produselor, descrieri, poze, pozitionare etc.);
  • si costuri recurente (lunare), cum ar fi costuri de mentenanta, costuri de marketing (campanii, media buying: google ads, FB ads, bloggeri etc.); costuri cu terte parti (procesatori de plati, certificari, newslleters etc); costuri cu agentii pentru continut de calitate (postari in social-media, newslleters, blog etc.) 

Avantaje: magazinul tau online – regulile tale!

  • Tu decizi cat investesti, nu platesti comision nimanui, tu decizi ce vinzi, tu decizi ce servicii aditionale oferi clientilor tai, nimeni nu te concureaza in magazinul tau online. Clar, un magazin online ajunge la multi clienti in comparative cu un magazin fizic unde clientul trebuie sa se deplaseze. Un mare avantaj este si ca piata de online este in crestere de la an la an, clientii sunt tot mai inclinati sa cumpere din online.

Dezavantaje: consecventa in actiuni, retentia clientilor actuali, bugete mari de comunicare ca sa atragi clientii, nevoia de strategie de marketing „ca la carte” (pozitionarea magazinului, produsele pe care le comercializezi, campanii etc), urmarirea trendurilor, adaugarea constanta a unor tool-uri noi. 

4.2 Marketplace-uri:

Avantaje: acces mare la un numar impresionant de clienti, investitii minore (din partea ta) pentru partea de comunicare. Platesti comision daca vinzi!

Dezavantaje: piata concurentiala mare, trebuie sa aduci produse care sunt cautate, dar la care ai si o marja buna, frica ca “imi fura altul produsul”.

CONCLUZII:

Fiecare canal are avantaje si dezavantaje.

Daca esti producator sau comerciant „cu bani” poti face orice! Dar, ar fi pacat sa nu iei in calcul si varianta de comert online: magazinul tau online si Marketplace-uri. Online-ul este in trend si iti asigura o piata pe care nu o poti atinge prin canalele proprii sau prin distribuitori.

Daca esti producator sau comerciant la inceput de drum mergi DOAR pe varianta online – magazin propriu si Marketplace-uri. Testeaza, investeste cu cap in marfa, calculeaza corect si nu te bucura ca ai gasit niste produse la care castigi doar 30%, ca nu merge. Poate ca nu ar fi rau sa te consulti cu un specialist in alegerea produselor. Ai putea economisi muti bani bagati in marfa care nu merge sau la care nu castigi nimic.

Acum,  CONCLUZIA CONCLUZIILOR:

eMAG cere comision pe categoria X de 20%. Uneori comisionul este si de 10%  si uneori poate fi de 25%, dar este aplicat DOAR la vanzarea produsului.

Daca comparam comisionul solicitat de eMAG cu costurile pe care le am prin alte canale (distribuitorul imi cere 45-50%; magazinul fizic propriu ma costa mult lunar; marile retele  imi cer taxe multe) atunci parca 20% nu mai este deloc mare. NU? In plus, dintre toate Marketplace-urile locale, eMAG este de departe cel mai mare Marketplace din Romania, cu un numar de clienti impresionant.

ONLINE-ul – magazinul tau online si Marketplace-urile – sunt cea mai rapida si mai ieftina varianta de a vinde, chiar daca platesti un comision!

 TEAMSHARE si ALGORITM ofera servicii complete, de la alegerea produselor, cum sa iti faci un magazin online, strategie de marketing (contine si strategia de comunicare online), listarea in Marketplace-urile locale si internationale, sau automatizare procese.  

Iti vom spune direct si fara menajamente daca faci bine ceea ce faci sau pierzi bani. Vrei sa stii sau mergi cum o fi?

Despre Algoritm

La ALGORITM vorbim mai mult despre tine decat despre noi. Esti antreprenor sau lucrezi intr-o companie multinationala? Daca ai ajuns aici, inseamna ca cel mai probabil ne-a recomandat un client… citeste mai mult

Articole recente

Intreaba un specialist

Vrei sa afli mai multe informatii despre cum poti dezvolta businesul tau online, cum sa prezinti mai bine produsele. Ne poti contacta la numarul de telefon: 0758.888.892 sau la adesele de email listate in pagina de contact