3 lucruri mai putin spuse despre vanzarile online

Episodul 1: despre alegerea produselor

Te-ai decis ca vrei sa vinzi in online.
Incepi sa citesti pe net despre ce platforma este mai potrivita, cauti pe grupuri sugestii despre cum au facut ei, si ajungi inevitabil la o companie de IT, la o agentie sau la un freelancer pentru a construi magazinul tau online.

De aici lucrurile par mai simple:

  • IT-ul iti recomanda o platforma sau se apuca de treaba pe tipul de platforma solicitat de tine. Uneori IT-ul iti face si designul, alteori ajungi si la un designer.
  • Creatia iti propune bannere, culori etc

Tu, draga client, pentru ca ti-ai facut temele stii ce sa le soliciti: sa mearga bine site-ul, sa aiba filtre, sa fie conectat cu Google, si FB, sa aiba SEO bun. Unii clienti mai solicita automatizare de facturi si AWB-uri, UX si UI, sa importam produsele prin feed, module de campanii si rapoarte.

Cateva lucruri pica totusi in sarcina clientului si aici apar problemele si lucrurile se complica. Nu vorbim in acest articol despre modelul de business abordat, si nici nu ne complicam cu prea multe detalii.

Vom vorbi in acest articol doar despre 3 lucruri care sunt in sarcina ta, draga client, si care de obicei nu se iau in considerare sau nu se lucreaza prea mult la ele.

AI ALES PRODUSELE POTRIVITE?

Cu totii cunoastem Alibaba.com, Aliexpress, Europages, DH Gate, WholeSaledeals, si unii au diversi producatori pe care i-a gasit in Europa sau pe alte continente. Putini dintre noi sunt inventatori sau producatori si isi creeaza propriul produs.

Sa vedem ce conteaza atunci cand alegi produsul. In primul rand trebuie sa iti raspunzi la cateva intrebari:

  • Produsul tau este cerut in piata? Sunt produse care „merg” foarte bine in alte tari dar in Romania nu au acelasi succes.
  • Mai sunt companii care vand produse similare?
  • La ce pret vinde competitia ta?
  • Produsul ales are ceva diferit? O caracteristica in plus?
  • Sunt multi competitori in zona mea de pret? Sunt si branduri mari care au bugete de comunicare cu care nu ma pot bate?
  • Pretul stabilit de mine ar fi competitiv in piata?

La ALGORITM avem echipa dedicata care analizeaza daca ai ales produsul potrivit. Sunt modele de analiza pe care le abordam INAINTE sa achizitionezi un stoc de marfa. Prin analiza premergatoare achizitiei nu vei risca sa blochezi banii intr-un stoc de marfa care nu „merge”.

Cum se alege marfa in general si cum se fac calculele?  Iata cateva greseli:

  • Calcule sumare, dupa ureche: „il cumpar cu 0,88 euro si pot sa il vand cu 2,4 euro. Suna bine”
  • Omiterea unor costuri: „oricum ambalarea nu ma costa pentru ca ambalez eu acasa singur”
  • Diminuarea unor costuri: „am eu un baiat care se ocupa de tot: ambaleaza, face si pe site, si eMAG, tot ce ii cer”

Va suna cunoscut? Sa luam un exempluProdusul x:

  • are un pret de 0,88 euro la producator
  • si un pret recomandat de piata de 9 lei dar tu ai gasit cativa concurenti care il vand chiar la 12 lei.

Sa calculam:

  • PRET ACHIZITIE SI TRANSPORT – cat ma costa produsul?
    • Pret achizitie 0,88 euro + pret transport din Spania 0,1728 euro = 1,0528 euro adica 5,2 lei ar fi pretul pana la usa depozitului tau.
  • La acest pret mai adaugi CHELTUIELILE LOGISTICE care pot fi aproximativ 10-15% sau chiar mai mari. Depinde de modelul tau de business.
    • Ai depozitul tau? Ambalezi acasa? Ai depozit externalizat?
    • Cat te costa omul care ambaleaza? Vezi ca si tu ai un cost chiar daca ambalezi tu singur.
  • Apoi ai CHELTUIELILE OPERATIONALE, care pot fi intre 10-30% in functie de modelul tau de business si de industrie.
    • Cheltuielile operationale inseamna: abonamentul la net si telefonie, contabila, salarii brute, curierat etc
  • Si trebuie sa mai adaugi si CHELTUIELILE DE MARKETING – cheltuielile de marketing pot fi in anumite industrii si 1-2% dar vorbim aici de cifre de afaceri mari de zeci de milioane de euro. Le poti considera cam 5-10% dar din piata stim ca multi clienti se duc la procente mult mai mari.
    • Bugetele de creatie, asa cunoscutele cheltuieli cu Google Ads* si FB Ads, campanii, cataloage, evenimente, etc

*Sa fim seriosi, toti cunoasteti pe cineva care a „bagat” in campanii cate 2000 de euro pe luna si de multe ori efectele in vanzari nu au fost cele dorite.

Sa reluam:

5,2 lei + 0,77 lei + 0,77 lei + 1,2 lei = 7,94 lei cheltuiala / produs la care mai „adaugi ceva” si TVA de 9%

**Atentie: este un calcul ipotetic, sumele exacte difera de la business la business. Pentru exactitate fiecare antreprenor trebuie sa isi faca propriile calcule) 

Modelul 1 de business – vanzare in online, site propriu si Marketplace => CASTIG FOARTE MIC SAU DELOC

Modelul 2 de business – vanzare accelerata, de exemplu in B2B sub forma de cadouri (multe produse odata) => DA, VEI CASTIGA UN PROFIT

CONCLUZII:

Nu neglija calcularea corecta a preturilor si analiza de produs. Si daca nu ai timp sau nu stii sa calculezi atunci vezi ca la ALGORITM gasesti o echipa care iti poate analiza produsul si ce cheltuieli ai. Fii castigator!  Cand nu mai ramai cu nimic…de fapt sunt doar gresseli de achizittii sau de calcule. Oriunde ai lista produsul tau, trebuie sa platesti o chirie, o taxa de raft sau un comision.

Despre Algoritm

La ALGORITM vorbim mai mult despre tine decat despre noi. Esti antreprenor sau lucrezi intr-o companie multinationala? Daca ai ajuns aici, inseamna ca cel mai probabil ne-a recomandat un client… citeste mai mult

Articole recente

Intreaba un specialist

Vrei sa afli mai multe informatii despre cum poti dezvolta businesul tau online, cum sa prezinti mai bine produsele. Ne poti contacta la numarul de telefon: 0758.888.892 sau la adesele de email listate in pagina de contact